SUOMEN KIVIJALKADIVARIT
"Kivijalkadivari", "antikvaarinen kirjakauppa", "antikvariaatti" tai vain pelkkä "divari" - rakkaalla lapsella on monta nimeä :-)
Suomen käytettyjen kirjojen kauppa on muuttunut merkittävästi 2000-luvulla. Kun vielä viime vuosituhannen puolella kaikkien Suomen suurimpien kaupunkien keskustoista löytyi useitakin divareita, ja Helsingistä kymmeniä, saamme nyt säännöllisen epäsäännöllisesti lukea mediasta, kuinka kivijalkadivarit ovat katoamassa. Kirjojen ystävät ovat saaneet painetun kirjan rinnalle äänikirjan valittavakseen ja lukemisen määräkin on vähentynyt verrattuna "aiempiin sukupolviin". Näillä viimeksimainituilla ei kuitenkaan ole merkittävää vaikutusta kivijalkadivarin myyntiin.
Suurin muutos käytettyjen kirjojen kaupassa on ollut sen siirtyminen yhä enemmän verkkoon. Tämä muutos palvelee sekä kuluttajaa että kauppiasta. Enää ei kirjaa etsivän tarvitse juosta divarista toiseen sitä nimenomaista aarrettaan etsimässä, vaan hakemansa löytää kukin nopeasti ja helposti yksinkertaisella nettihaulla tai suoraan eri verkkokaupoista selaamalla. Kauppiaalle verkkokauppa on muuttanut perusteellisesti asiakaskunnan rakennetta. Siinä missä myymälässä käyvät asiakkaat yleensä ovat lähialueelta - "kilometrin, parin säteeltä" - on verkkokauppa laajentanut sen maailmanlaajuiseksi.
Tähän muutokseen sisältyy kuitenkin yksi todellisuus, joka monelta kuluttajalta jää huomaamatta. Perinteisistä kivijalkadivareista useat ovat laittaneet kaikki kirjansa verkkokauppaan, monet vain osan nimikkeistään ja jotkut kauppiaat eivät ole lainkaan näillä markkinoilla mukana. Tämän lisäksi käytettyjen kirjojen markkinoille ovat mukaan tulleet ne yritykset, jotka toimivat vain verkossa, siis ilman myymälää ja sen kiinteitä kustannuksia. Kun kirjojen ystävä löytää haluamansa verkkokaupasta, kovin moni ei varmaankaan mieti, onko tässä kauppiaana ns. perinteinen kivijalkadivari vaiko vain verkkokauppa. Itse kirjan ostamiselle asialla ei tietysti ole mitään merkitystä, mutta pitkässä juoksussa vaikutus markkinoiden rakenteeseen on selvä. Mitä vähemmän verkkokauppaostoksia kohdistuu kauppiaille, joilla on myös se kivijalkamyymälä, sitä enemmän nämä kauppiaat joutuvat harkitsemaan onko heidän liiketoiminta kannattavaa heidän ja verkkokauppiaiden välisessä kilpailussa.
Kirjojen ostaminen kivijalkadivarista on eri kokemus kuin sen ostaminen verkkokaupasta. Divarissa kirjoja voi katsella, kosketella, selailla, haistaa ja tuntea. Verkkokaupasta löytää varmasti laajemmat valikoimat kuin suurimmastakaan myymälästä. Nämä vaihtoehdot - kivijalkadivari ja verkkokauppa - ovat toisiaan täydentäviä hankintakanavia minkä lisäksi ne ovat hyvin erilaisia ostokokemuksia. Analoginen ero on fyysisen, painetun kirjan lukemisella ja äänikirjan kuuntelemisella. Ne molemmat ovat tapoja nauttia kirjallisuudesta, hyvin erilaisia tapoja. Ostokokemusta kivijalkadivarissa ei voine verrata kirjan tilaamiseen verkkokaupasta, eikä kirjan lukemista äänikirjan kuuntelemiseen. Ne vain ovat eri asioita.
Kirjojen ystävä hankkii luonnollisesti kirjansa mistä haluaa. Kivijalkadivaria pyörittävä kauppias toivoo, että valinta kohdistuisi entistä useammin kivijalkadivarin verkkokauppaan ellei myymälässä käynti ole juuri sillä kertaa mahdollista. Tätä harkintaa varten olemme alle listanneet Suomen perinteiset kivijalkadivarit.
Luettelo on laadittu google- ja duckduckgo-hakujen tulosten, verkkokauppojen kauppiaslistausten sekä sosiaalisen median, erityisesti Facebookin, sivujen pohjalta. Tämän lisäksi listaan pyydettiin, ja saatiin, lukuisia lisäyksiä ja korjauksia seuraavien Facebook-ryhmien jäseniltä: Kirjallisuuden ystävät, Dekkariryhmä, Tietokirjallisuuden ystävät (ryhmissä on yhteensä yli 50.000 jäsentä). Luettelosta saattaa puuttua jokin kivijalkadivari, jota emme ole onnistuneet em. keinoilla löytämään. Päivitämme kivijalkadivarien luetteloa tarvittaessa.
Luetteloon on otettu kivijalkadivarit, yleisölle säännöllisesti avoinna olevat myymälät, joissa myydään pääasiassa käytettyjä kirjoja tai sarjakuvia.
Kirjojen ystävä - valitse siis kivijalkadivarin verkkokauppa!
Antikvaarinen Kirjakauppa Tessi
Jorma ja Juhani Kajaste